×

Dane kontaktowe

Oddłużenie firmy – kiedy jest możliwe?

Wypowiedzenie umowy leasingu – co robić?

Opłacalność zawarcia układu dla wierzycieli – Kancelaria w mediach

Kancelaria Lipiński i Wspólnicy nadzorcą układu w kolejnym postępowaniu

Finansowanie dla firm w kryzysie

Doradca restrukturyzacyjny Krzysztof Lipiński nadzorcą układu Motocave sp. z o.o.

Czy upadłość konsumencka jest dobrym rozwiązaniem?

Czy zawarcie układu jest opłacalne dla wierzyciela?

Czynności zwykłego zarządu w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Podatkowe skutki umorzenia zobowiązań w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Pre-pack czyli przygotowana likwidacja

Kiedy upadłość konsumencka nie jest dobrym rozwiązaniem?

Restrukturyzacja gospodarstwa rolnego

Restrukturyzacja firmy jednoosobowej

Likwidacja spółki z o.o. a upadłość konsumencka

Co zrobić, gdy nie można wykonać układu z wierzycielami?

Restrukturyzacje przedsiębiorstw w 2020 – podsumowanie roku

Pomoc dla zadłużonego rolnika

Restrukturyzacja firmy transportowej

Upadłość konsumencka 2021

Jak ogłosić upadłość konsumencką?

Jak ogłosić upadłość konsumencką?

Upadłość konsumencka pozwala na uzyskanie oddłużenia. Jak ją ogłosić, aby je uzyskać? Szczegółową instrukcję dotyczącą tego jak napisać wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej można znaleźć na naszym blogu. Do sporządzenia wniosku trzeba się z pewnością rzetelnie przygotować. Tylko wtedy dłużnik może liczyć na uzyskanie oddłużenia, które nie będzie dla niego uciążliwe. Lektura wyżej wskazanego artykułu z pewnością będzie bardzo pomocna przy sporządzaniu wniosku. 

Na czym polega upadłość konsumencka?

Upadły musi liczyć się z tym, że straci cały swój majątek, który zostanie sprzedany przez syndyka na poczet zaspokojenia wierzycieli upadłego dłużnika. Po zakończeniu postępowania upadłościowego sąd ustali również plan spłaty wierzycieli. Możliwe jest umorzenie zobowiązań bez ustalania planu spłat wierzycieli, ale będą to sytuacje sporadyczne.

Znowelizowane przepisy Prawa Upadłościowego, które weszły w życie 24 marca 2020 r. pozwolą praktycznie każdej osobie fizycznej ogłosić tzw. upadłość konsumencką. Ogłoszenie upadłości jest jednak dopiero początkiem całego procesu oddłużania. W sytuacji gdy dłużnik nie ma majątku to powinien dość szybko uzyskać postanowienie w przedmiocie umorzenia zobowiązań bądź ustalenia planu spłaty wierzycieli, czyli zarazem postanowienia określającego zakres umorzenia zobowiązań. Wysokość umorzenia będzie zależna od tego w jakim stopniu dłużnik przyczynił się do powstania lub pogłębienia stanu niewypłacalności. Zatem badanie przyczyn powstania niewypłacalności zostanie przesunięte na etap ustalania planu spłat wierzycieli. W poprzednim stanie prawnym sąd weryfikował tę kwestię na etapie wydawania postanowienia w przedmiocie ogłoszenia upadłości.

Długość planu spłaty wierzycieli

W sytuacji gdy dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa plan spłaty wierzycieli zostanie ustalony na okres od 36 do 84 miesięcy. Sąd ustalając plan spłat weźmie pod rozwagę możliwości zarobkowe upadłego oraz jego potrzeby (utrzymanie w zakresie nie przekraczającym podstawowych potrzeb) i osób pozostających na jego utrzymaniu. 
W sytuacji gdy dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności w sposób nie będący rażącym niedbalstwem – przykładowo w wyniku zdarzeń losowych bądź poprzez zaniedbania “lekkie” to plan spłat będzie ustalony na okres do 36 miesięcy.

Upadłość konsumencka – umorzenie zobowiązań

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że sąd nie będzie weryfikował stopnia przyczynienia się do powstania stanu niewypłacalności w sytuacji gdy stwierdzi, że upadły nie jest w stanie dokonywać spłat na poczet wierzycieli i stan ten ma charakter trwały. W takiej sytuacji sąd umorzy zobowiązania upadłego bez ustalania planu spłat wierzycieli.
W sytuacji gdy brak możliwości dokonywania spłat nie będzie mieć charakteru trwałego sąd umorzy zobowiązania warunkowo – maksymalnie na okres pięciu lat. Rozstrzygnięcia takiego należy unikać, ponieważ w skrajnie niekorzystnej sytuacji całość procesu oddłużania może potrwać ponad 12 lat. Jest to oczywiście teoretycznie możliwe, ale w praktyce nie powinno mieć miejsca. 

Jak ogłosić upadłość konsumencką? Przygotowanie do złożenia wniosku.

Do upadłości dłużnik powinien należycie się przygotować. Chodzi tu w szczególności o:

  • zweryfikowanie jego czynności dotyczących rozporządzenia majątkiem,
  • należyte udokumentowanie stanu zdrowia dłużnika,
  • należyte udokumentowanie ponoszonych wydatków,
  • odpowiednie opisanie stanu powstania niewypłacalności.

W związku z tym zalecamy korzystanie z usług wyspecjalizowanych w prawie upadłościowym praktyków. Pozwoli to na szybsze uzyskanie oddłużenia oraz mniej dotkliwe dla dłużnika plany spłaty wierzycieli.

Jeśli szukają Państwo odpowiedzi na pytania dotyczące upadłości konsumenckiej to zapraszamy do kontaktu. 

 

Masz pytania? Napisz lub zadzwoń - 58 352 1343

Specjalizujemy się w prawie upadłościowym i restrukturyzacyjnym. Wiemy jak zadbać o ochronę praw
dłużnika i sprawnie przeprowadzić go przez postępowanie upadłościowe bądź restrukturyzacyjne.

    O autorze

    Licencjonowany doradca restrukturyzacyjny, syndyk.
    Wspólnik zarządzający.

    kontakt@lipinskikancelaria.pl

    Misja

    Kancelaria powstała z myślą o obsłudze przedsiębiorców i konsumentów mających kłopoty z płynnością finansową. Jako zespół składający się z licencjonowanego doradcy restrukturyzacyjnego, adwokatów,  doradców biznesowych i podatkowych oraz byłych bankowców posiadamy bogate doświadczenie w kwestiach związanych z ochroną praw dłużników, wierzycieli oraz poprawą płynności finansowej przedsiębiorstwa. Misją naszej kancelarii jest ratowanie przedsiębiorców i konsumentów przed niewypłacalnością przy jednoczesnym pogodzeniu interesu wierzycieli, co w sprawach dotyczących spłaty zadłużenia wymaga odpowiedniego doświadczenia. Zawsze jest rozwiązanie, trzeba tylko wiedzieć jak je znaleźć.

    Skorzystaj z formularza kontaktowego lub zadzwoń – 58 352 13 43. W zgłoszeniu opisz proszę swoją sytuację ze szczególnym uwzględnieniem:

    • przyczyn powstania kłopotów z wypłacalnością,
    • ilości zobowiązań,
    • kwot poszczególnych zobowiązań,
    • informacji od kiedy zobowiązania nie są spłacane,
    • informacji o posiadanym majątku, jego szacunkowej wartości i zabezpieczeniach ustanowionych na majątku,
    • czy zostały wszczęte postępowania egzekucyjne?
    Spotkanie możliwe jest w jednym z naszych biur w Gdańsku lub w Gdyni bądź online na komunikatorze video.

    Zapoznanie się z aktami większości spraw i wskazanie oraz omówienie możliwych rozwiązań jest bezpłatne. 

    Kancelaria Restrukturyzacyjna Lipiński i Wspólnicy skupia się na poniższych zagadnieniach:

    • restrukturyzacja firm,
    • oddłużanie firm,
    • negocjacje z wierzycielami,
    • upadłość firmy,
    • upadłość konsumencka,
    • postępowania egzekucyjne,
    • obsługa prawna firm,
    • doradztwo podatkowe,
    • obsługa wierzycieli i dłużników w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych,
    • powództwa dotyczące bezskuteczności czynności prawnych dłużnika – tzw. powództwa pauliańskie.

    Kancelaria ma swoją siedzibę w Gdańsku. Prowadzimy jednak postępowania na terenie całego kraju. Przez lata praktyki wypracowaliśmy procedury, które pozwalają nam obsługiwać klientów zdalnie. Jest to również z korzyścią dla klientów, gdyż nie wymaga od nich dużego nakładu czasu w celu uzyskania oddłużenia.

    Kancelaria specjalizuje się w:

    • prawie upadłościowym,
    • restrukturyzacyjnym,
    • bankowym,
    • gospodarczym. 

    Polecane artykuły

    Kancelaria restrukturyzacyjna – czym się zajmuje?
    Upadłość przedsiębiorcy – jednoosobowa działalność gospodarcza.
    Czy zawarcie układu jest opłacalne dla wierzyciela?

    Polecane artykuły

    Restrukturyzacja restauracji
    Czym są możliwości zarobkowe upadłego?
    Upadłość konsumencka – prawa i obowiązki upadłego.
    Scroll Up
    Scroll Up