Kompleksowe doradztwo prawne dla firm to działania, które proponujemy jako kancelaria restrukturyzacyjna. Restrukturyzacja przedsiębiorstw jest bowiem głównym filarem naszej działalności. Jeśli zastanawiają się Państwo czym jest restrukturyzacja firmy transportowej i co można dzięki temu zyskać, zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem. Zachęcamy także do kontaktu stacjonarnie lub telefonicznego z nami. Przeprowadziliśmy bowiem restrukturyzacje wielu firm transportowych i znamy doskonale specyfikę tej branży.
Dowiedz się więcej o restrukturyzacji firmy.
Skontaktuj się z nami - 58 352 1343 i sprawdź jak działamy.
KontaktSpis treści
Firmy transportowe mierzą się z wieloma trudnościami
Branża transportowa mierzy się z wieloma trudnościami. Pandemia COVID, wojna w Ukrainie, pakiet mobilności, brak odpowiednich pracowników. Można by wymieniać więcej. Właściciele firm transportowych muszą wykazywać się dużą elastycznością w zarządzaniu swoim biznesem. Przykładowo w niektórych przypadkach epidemia spowodowała w zasadzie trwałe wyhamowanie działalności przedsiębiorstw. Otrzymane subwencje pozwoliły na kilka miesięcy prowadzenia działalności. Problemy jednak nie zniknęły, a w niektórych przypadkach jedynie pogłębiły się. Niestabilna sytuacja gospodarcza, szalejąca inflacja, rosnące koszty paliw negatywnie wpływają na kondycję firm transportowych. Sytuację przedsiębiorców może poprawić restrukturyzacja firmy transportowej prowadzona w oparciu o przepisy Prawa restrukturyzacyjnego.
Brak płynności finansowej – co można zrobić?
Firmy transportowe zazwyczaj mają wielu wierzycieli. Wyklucza to w zasadzie powodzenie pozasądowych działań restrukturyzacyjnych, takich jak negocjacje z wierzycielami. W sytuacji zagrożenia niewypłacalnością lub zaistniałego już stanu niewypłacalności przedsiębiorca może otworzyć postępowanie restrukturyzacyjne. Niewypłacalność, bądź zagrożenie niewypłacalnością są bowiem warunkami koniecznymi, które uprawniają dłużnika do otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego. Stan niewypłacalności zachodzi gdy przedsiębiorstwo nie reguluje zobowiązań dłużej niż trzy miesiące (art. 11 ust. 1a Prawa upadłościowego). Stan zagrożenia niewypłacalnością jest wtedy, gdy za chwilę firma utraci zdolność płatniczą (art. 6 ust. 3 Prawa restrukturyzacyjnego). Może to być przykładowo przegrana sprawa sądowa o zapłatę dużej kwoty.
Restrukturyzacja firmy transportowej jako ratunek przed upadłością i egzekucją komorniczą
Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego daje przedsiębiorcy możliwość zredukowania jego zobowiązań. W trakcie trwania postępowania dłużnik nie musi również regulować zobowiązań objętych układem. W większości przypadków najważniejszą korzyścią dla przedsiębiorcy jest ochrona przed egzekucją komorniczą. Jest to bowiem czas dla przedsiębiorcy na złapanie oddechu i dokonanie zmian w jego przedsiębiorstwie, które przywrócą mu zdolność płatniczą. W tym czasie licencjonowany doradca restrukturyzacyjny pełniący funkcję nadzorcy lub zarządcy może prowadzić zarazem negocjacje z wierzycielami dłużnika. Odpowiednie prowadzenie dialogu z wierzycielami ma kluczowe znaczenie w kontekście przyjęcia układu z wierzycielami. Restrukturyzacja firmy transportowej umożliwia zatem dłużnikowi prowadzenie działalności w spokoju. Uzyskuje on bowiem dość szeroką ochronę wynikającą z przepisów Prawa restrukturyzacyjnego.
Ograniczenia dla dłużnika wynikające z otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego
Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego nie oznacza to jednak, że dłużnik może robić wszystko dowolnie. Musi bowiem składać co miesięczne sprawozdania nadzorcy bądź zarządy sądowemu. Zakres tych sprawozdań uwarunkowany jest rodzajem postępowania restrukturyzacyjnego. Dla przykładu w postępowaniu o zatwierdzenie układu nie ma wskazanych w ustawie konkretnych informacji, które dłużnik musi dostarczyć nadzorcy układu. W przypadku przyspieszonego postępowania układowego i postępowania układowego dłużnik musi dostarczyć conajmniej poniższe informacje:
1) czy dłużnik reguluje zobowiązania powstałe po otwarciu przyspieszonego postępowania układowego lub postępowania układowego;
1a) stanu niezaspokojonych przez dłużnika zobowiązań;
2) przedstawionych przez dłużnika wpływów i wydatków oraz wysokości środków pieniężnych zgromadzonych w kasie i na rachunkach bankowych na początku i końcu okresu sprawozdawczego;
3) czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, na które nadzorca sądowy wyraził zgodę.
Zakres danych w przypadku postępowania sanacyjnego jest jeszcze szerszy.
W trakcie postępowania restrukturyzacyjnego dłużnik nie może swobodnie rozporządzać swoim majątkiem. Na wszelkie czynności przekraczające zakres zarządu zwykłego potrzebna jest bowiem zgoda nadzorcy bądź zarządcy sądowego. Oznacza to, że wszelkie czynności dotyczące przykładowo zbycia majątku będą musiały uzyskać zgodę nadzorcy bądź zarządcy.
Restrukturyzacja firmy transportowej – co można zyskać?
Restrukturyzacja firmy transportowej pozwala dłużnikowi na:
- zawieszenie egzekucji komorniczej,
- uchylenie zajęć komorniczych rachunków bankowych,
- zawieszenie spłat na czas trwania postępowania,
- zmniejszenie wysokości zobowiązań,
- zmianę terminów płatności oraz ich odroczenie,
- zachowanie majątku przedsiębiorstwa,
- ochronę przed upadłością i egzekucjami komorniczymi.
Szukasz kancelarii, która zajmie się restrukturyzacją firmy w Gdyni lub Gdańsku? Skontaktuj się z nami.
Przykład restrukturyzacji firmy transportowej
W naszej praktyce przeprowadziliśmy dziesiątki postępowań restrukturyzacyjnych firm transportowych. W jednej z ostatnio prowadzonych przez naszą kancelarię spraw doprowadziliśmy do zawarcia układu z wierzycielami spółki z branży transportowej wedle poniższych założeń:
Kwota zobowiązań pieniężnych objęta układem – 10.567.713,80 zł.
Liczba wierzycieli – 46.
Zaległości w spłacie niektórych zobowiązań przekroczyły 12 miesięcy.
Pojawiły się pierwsze nakazy zapłaty.
Wierzyciel w osobie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wszczął postępowanie egzekucyjne z rachunków bankowych spółki.
Wierzycieli podzielono na 9 grup.
Układ zakłada spłatę w terminie maksymalnie 84 miesięcy.
Spółka uzyskała tym samym karencję w spłacie zobowiązań na około 12 miesięcy. Termin ten wynika ze średniego czasu trwania procesu głosowania (trzy miesiące) oraz czasu rozpoznawania wniosku przez sąd restrukturyzacyjny. Zawarcie układu po jego zatwierdzeniu przez sąd pozwoli dłużnikowi odzyskać płynność finansową oraz dokonać spłaty swoich zobowiązań, przy częściowym ich umorzeniu. Z perspektywy wierzycieli otrzymają oni o wiele wyższy stopień spłaty niż w ramach postępowania upadłościowego.
Czy restrukturyzacja przedsiębiorstwa jest zawsze możliwa?
Restrukturyzacja firmy transportowej jest możliwa, jeśli dłużnik podejmie działania szybko. W restrukturyzacji zasada jest prosta – im szybciej dłużnik rozpocznie działania, tym większe ma szanse na sukces w postaci zawarcia i realizacji układu. Zwlekanie z podjęciem działań powoduje znaczne zwiększanie się wysokości zobowiązań, przykładowo na skutek kosztów sądowych, kosztów egzekucji oraz odsetek. Co bardzo istotne dłużnik musi mieć na względzie, że restrukturyzacja ma sens, jeśli przedsiębiorstwo ma kapitał pozwalający na regulowanie bieżących kosztów działalności gospodarczej. W sytuacji braku środków na działalność operacyjną przedsiębiorca powinien wybrać postępowanie upadłościowe, jako rozwiązanie jego kłopotów. Zasada jest bowiem prosta – jak nie ma środków na bieżącą działalność, to skąd będą środki na spłacanie rat układowych? Co więcej wedle art. 165 Prawa restrukturyzacyjnego sąd restrukturyzacyjny odmawia zatwierdzenia zawartego z wierzycielami układu jeśli dłużnik nie regulował terminowo zobowiązań powstałych po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego.
Przejdź do: upadłość firmy
Restrukturyzacja firmy transportowej – podsumowanie
Przedsiębiorca zajmujący się transportem i znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej może skorzystać z narzędzi Prawa restrukturyzacyjnego. W ten sposób wzrasta szansa uratowania przedsiębiorstwa oraz jego majątku. Środki restrukturyzacyjne powinny być jednak wdrożone jak najszybciej, gdyż zwiększa to szansę na zawarcie układu z wierzycielami. Jeśli chcą Państwo skonsultować sytuację swojej firmy transportowej i ocenić czy restrukturyzacja może być przeprowadzona, to zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią.
FAQ
- Ile kosztuje restrukturyzacja firmy transportowej?
Głównym kosztem postępowania restrukturyzacyjnego jest wynagrodzenie nadzorcy bądź zarządcy sądowego.
Koszt restrukturyzacji uzależniony jest zarazem od tego jaki rodzaj postępowania restrukturyzacyjnego zostanie otwarty. W przypadku postępowania o zatwierdzenie układu koszt uregulowany jest częściowo treścią art. 35 Prawa restrukturyzacyjnego. Regulacja ta dotyczy bowiem w znacznej mierze firm posiadających status mikroprzedsiębiorcy. Wskazać zarazem należy, że w przypadku postępowania o zatwierdzenie układu to dłużnik sam wybiera osobę, która będzie pełnić funkcję nadzorcy układu. Ustala zarazem z nią koszt nadzoru nad postępowaniem o zatwierdzenie układu. Wysokość tego wynagrodzenia jest zatem uregulowana przez rynek oraz treść art. 35 Prawa restrukturyzacyjnego.
W przypadku przyspieszonego postępowania układowego oraz postępowania układowego koszt postępowania (tj. wynagrodzenie nadzorcy sądowego) uregulowany jest w art. 42 Prawa restrukturyzacyjnego. Koszt ten ustala w oparciu o podstawy wynagrodzenia. Podstawą wynagrodzenia jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku poprzedniego, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Im większa liczba wierzycieli i przysługujących im wierzytelności, tym wyższe wynagrodzenie nadzorcy sądowego i tym wyższy koszt restrukturyzacji firmy transportowej.
Wynagrodzenie zarządcy sądowego w postępowaniu sanacyjnym wskazane jest w art. 55 Prawa restrukturyzacyjnego.
Wskazać zarazem należy, że wynagrodzenie to jest wypłacane w różny sposób w zależności od rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego. Przykładowo w przypadku przyspieszonego postępowania układowego dłużnik powinien liczyć się z tym, że w terminie tygodnia od otwarcia postępowania będzie musiał jednorazowo uregulować 30% wynagrodzenia nadzorcy sądowego. Za zgodą nadzorcy sądowego dłużnik może jednak wpłacać comiesięczne zaliczki na poczet wynagrodzenia nadzorcy. Dokładne wytyczne w tym zakresie określa art. 43a Prawa restrukturyzacyjnego.
Kwestia zaliczek na wynagrodzenie nadzorcy sądowego w postępowaniu układowym została uregulowana w art. 43 Prawa restrukturyzacyjnego. Nadzorca ma prawo do zaliczek kwartalnych w wysokości 10% wynagrodzenia obliczonego zgodnie z art. 42 Prawa restrukturyzacyjnego po upływie pełnego kwartału pełnienia funkcji, nie wcześniej niż po złożeniu spisu wierzytelności.
W przypadku postępowania sanacyjnego zarządca sądowy ma prawo do zaliczek kwartalnych w wysokości 7% jego wynagrodzenia.
Formularz kontaktowyO autorze
- Czy w trakcie restrukturyzacji dłużnik może korzystać z usług faktoringowych?
Kwestia ta nie jest jednoznaczna i oczywista. Wszystko zależy bowiem od indywidualnej oceny dłużnika oraz jego kontrahentów. Usługi faktoringowe w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego są nieocenione dla firmy transportowej. W tej branży terminy zapłaty od kontrahentów są bowiem zazwyczaj dość odległe. Faktoring pomaga zatem w utrzymaniu bieżącej płynności przedsiębiorstwa. W naszej praktyce spotykamy się z sytuacjami. gdzie po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego dłużnik może korzystać z usług faktoringowych. Jest to niestety związane z wyższym kosztem tych usług (ze względu na postępowanie restrukturyzacyjne), ale zarazem pozwala na utrzymanie płynności finansowej firmy transportowej. Korzystanie z tych usług wymaga oczywiście współpracy pomiędzy faktorem, nadzorcą oraz dłużnikiem będącym w restrukturyzacji.
Formularz kontaktowyO autorze
- Czy w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego firma transportowa może korzystać z kart paliwowych?
Tak, w trakcie restrukturyzacji firmy transportowej może ona korzystać w większości przypadków z kart paliwowych. W szczególności kart pre-paid’owych.
Formularz kontaktowyO autorze
O autorze