Po ustaleniu planu spłaty wierzycieli w upadłości konsumenckiej przez sąd upadłościowy nadchodzi etap jego wykonywania. Pierwsze raty są spłacane w miesiącu, który następuje po miesiącu, w którym dojdzie do uprawomocnienia się postanowienia sądu w przedmiocie ustalenia planu spłat. Z wykonania planu spłaty wierzycieli upadły musi sporządzić raz w roku sprawozdanie. Sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli musi być złożone do końca 30 kwietnia każdego roku.
Spis treści
W jakim terminie złożyć sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli?
Zgodnie z treścią art. 49118 ust. 3 Prawa upadłościowego upadły jest obowiązany składać sądowi corocznie, do końca kwietnia, sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli za poprzedni rok kalendarzowy, w którym wykazuje osiągnięte przychody, spłacone kwoty oraz nabyte składniki majątkowe o wartości przekraczającej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ostatni kwartał okresu sprawozdawczego, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Do sprawozdania upadły dołącza kopię złożonego rocznego zeznania podatkowego.
Przykładowo zatem sprawozdanie za 2024 rok musi być złożone do 30 kwietnia 2025 r.
Chcesz obsługi w zakresie składania sprawozdań z wykonania planu spłat wierzycieli?
Skontaktuj się z nami - 58 352 1343 i sprawdź jak działamy.
KontaktW jaki sposób wysłać sprawozdanie z wykonania planu spłat wierzycieli?
Sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli powinno być złożone w systemie teleinformatycznym Krajowy Rejestr Zadłużonych. Jeśli sprawozdanie zostanie wysłane drogą pocztową to nie wywrze to żadnych skutków prawnych. Oznacza to, że sprawozdanie nie zostanie złożone pomimo jego wysłania do sądu. W celu wysłania sprawozdania należy w katalogu dokumentów wybrać „wyszukaj wzór pisma”. Następnie trzeba wpisać „pismo inne” i kliknąć w link, który się pojawi.
Kolejnym krokiem będzie wpisanie:
- nazwy pisma – czyli sprawozdania z wykonania planu spłaty wierzycieli,
- typ pisma – trzeba wybrać „pismo procesowe”
- sygnatury sprawy, do której wnoszone jest pismo. Sygnaturę sprawy podaje zawsze sąd w piśmie informującym o zakończeniu postępowania. W sprawach gdzie upadłość konsumencka została ogłoszona w Gdańsku sygnatura rozpoczyna się od liter „GD1G/GUu”.
Jak sporządzić pismo procesowe w systemie Krajowy Rejestr Zadłużonych?
Po wykonaniu wyżej wskazanych czynnościach pojawi się elektroniczne pismo procesowe skierowane do sygnatury akt sprawy dotyczącej wykonania planu spłaty wierzycieli.
Trzeba wybrać właściwy sąd upadłościowy i wpisać jego dane o ile nie podstawią się automatycznie. Kolejno trzeba wpisać swoje dane jako upadłego. Następnie trzeba przejść do sporządzenia treści oświadczeń oraz załączenie potwierdzeń zapłaty rat oraz względnie innych dokumentów.
Może zainteresuje Cię artykuł upadłość konsumencka
Treść sprawozdania z wykonania planu spłaty wierzycieli
W treści pisma można wpisać:
Działając w imieniu własnym w oparciu o treść art. 49118 ust. 3 Prawa upadłościowego przedkładam sprawozdanie z wykonania planu spłaty wierzycieli za rok ………. .
Moje przychody za rok sprawozdawczy wyniosły łącznie ……………. zł.
Oświadczam, że nie nabyłam/em składników majątkowych o wartości przekraczającej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ostatni kwartał okresu sprawozdawczego, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Wskazuję, iż wszystkie raty w ramach planu spłaty wierzycieli zostały terminowo uregulowane. Na dowód zapłaty rat załączam potwierdzenia zapłaty rat.
Trzeba zatem zweryfikować na stronie Głównego Urzędu Statystycznego w jakiej kwocie było to wynagrodzenie w ostatnim kwartale roku poprzedniego (czyli za który składane jest sprawozdanie). W 2024 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ostatni kwartał okresu sprawozdawczego, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wyniosło 8.548,85 zł.
Jeśli upadły nabył jakieś składniki majątku o wartości wyższej to musi je wskazać. Dodatkowo trzeba wskazać ich wartość i należycie opisać.
Potwierdzenia zapłaty rat w ramach planu spłaty wierzycieli
Jako dowody zapłaty rat należy załączyć potwierdzenia płatności tych rat. Będą to zatem potwierdzenia transakcji płatności z konta bankowego upadłego. Potwierdzenia należy oczywiście złożyć w taki sposób, aby sąd mógł łatwo zweryfikować poprawność dokonanych spłat. Za każdy miesiąc spłat trzeba zatem wygenerować potwierdzenia transakcji. Następnie te potwierdzenia można połączyć w jeden plik PDF. Kolejno załącza się taki plik w sekcji „Załączniki” elektronicznego pisma procesowego i opisuje przykładowo „potwierdzenia zapłaty rat za styczeń 2024 r.” W taki sposób trzeba załączyć potwierdzenia za pozostałe miesiące. Można również załączać potwierdzenia zapłaty rat odrębnie dla każdego wierzyciela za dany miesiąc. Jeśli jednak jest wielu wierzycieli to ze względu na ograniczenia techniczne systemu teleinformatycznego konieczne będzie złożenie kilku pism procesowych.
Konsekwencje nieskładania sprawozdań z wykonania planu spłat wierzycieli
Jeśli upadły nie będzie składał sprawozdań to sąd uchyli plan spłaty wierzycieli. Będzie to oznaczać, że dłużnik nie uzyska oddłużenia. Cały proces oddłużenia upadłego w upadłości konsumenckiej zostanie zatem zaprzepaszczony.
Co zrobić, jeśli nie można wykonać planu spłaty wierzycieli?
W sytuacji, gdy dłużnik nie może dalej wykonywać ustalonego planu spłaty wierzycieli to może zawnioskować o jego zmianę. Zgodnie bowiem z treścią art. 49119 ust. 1 Prawa upadłościowego, jeżeli upadły nie może wywiązać się z obowiązków określonych w planie spłaty wierzycieli, sąd na jego wniosek, po wysłuchaniu wierzycieli, może zmienić plan spłaty wierzycieli. Sąd może przedłużyć termin spłaty wierzytelności na dalszy okres nieprzekraczający osiemnastu miesięcy. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie, a od postanowienia sądu drugiej instancji skarga kasacyjna.
Zmiana ta może polegać również na umorzeniu niewykonanych zobowiązań pieniężnych upadłego. Jako podstawę prawną należy wskażą art. 49119 ust. 2 Prawa upadłościowego:
Jeżeli brak możliwości wywiązania się z obowiązków określonych w planie spłaty wierzycieli ma charakter trwały i wynika z okoliczności niezależnych od upadłego, sąd na wniosek upadłego, po wysłuchaniu wierzycieli, może uchylić plan spłaty wierzycieli i umorzyć niewykonane zobowiązania upadłego, o których mowa w art. 49115 ust. 1-3. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie, a od postanowienia sądu drugiej instancji skarga kasacyjna.
Sprawozdanie z wykonana planu spłaty wierzycieli. Podsumowanie
Jako kancelaria z wieloletnim doświadczeniem jako syndyk i pełnomocnicy w postępowaniach upadłościowych możemy zająć się obsługa prawną Twojej sprawy. Potrzebujesz obsługi prawnej w zakresie złożenia sprawozdania z wykonania planu spłaty wierzycieli? A może chcesz złożyć wniosek o zmianę planu spłaty wierzycieli? Zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią.
O autorze