Spis treści
Wniosek o upadłość konsumencką – uwagi ogólne
Udzielając odpowiedzi na pytanie jak napisać wniosek o upadłość konsumencką wskazać należy jedno – jak najstaranniej. Dłużnik musi pamiętać, o tym, że inicjatywa dowodowa leży po jego stronie.
W związku z powyższym sąd nie powinien niczego się domyślać. Wszelkie wskazane we wniosku okoliczności powinny być udowodnione bądź uprawdopodobnione odpowiednimi dokumentami, bądź zeznaniami. Staranne sporządzenie wniosku powinno zaowocować krótszym planem spłaty wierzycieli. Powinno zarazem spowodować mniejszą miesięczną kwotę płaconą przez dłużnika w ramach tegoż planu.
Zatem jak skutecznie ogłosić upadłość konsumencką? Jak napisać wniosek o upadłość konsumencką? Bez odpowiedniej wiedzy umożliwiającej odpowiedź na drugie pytanie z pewnością utrudnione będzie skuteczne ogłoszenie upadłości. Skuteczne, czyli takie, które pozwoli dłużnikowi w możliwie szybkim terminie uzyskać oddłużenie.
Poniżej zamieszczamy przykładowy wniosek o upadłość konsumencką. Został on podzielony na części, tak aby każdą z nich dokładnie Państwu objaśnić.
Zalecamy jednak, aby wniosek został sporządzony bądź przynajmniej zweryfikowany przez praktyka prawa upadłościowego. W szczególności chodzi o uzasadnienie wniosku, gdyż sposób jego sporządzenia może mieć daleko idące konsekwencje dla dłużnika. Istotne są wszelkie czynności prawne dłużnika, w których rozporządził on swoim majątkiem. We wniosku należy wykazać, że w takiej sytuacji nie doszło do pokrzywdzenia wierzycieli. Uwagi wymaga również sekcja z kosztami ponoszonymi na utrzymanie upadłego oraz osób pozostających na jego utrzymaniu. Trudno wyjaśnić wszelkie zawiłości, na które dłużnik musi uważać konstruując wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Niniejsza instrukcja pozwoli Państwu sporządzić samodzielnie wniosek o ogłoszenie upadłości, ale w celu zweryfikowania go pod kątem poprawności merytorycznej zalecamy o kontakt z naszą kancelarią.
Pouczenia.
- Formularz należy wypełnić czytelnie, bez skreśleń i poprawek. Wniosek najlepiej wypełnić na komputerze. Bardzo istotne jest wyjaśnienie wszelkich okoliczności, w których doszło do powstawania zadłużenia, tego na co zostały przeznaczone środki z kredytów. Musisz również wyjaśnić w jaki sposób doszło do tego, że stałeś się niewypłacalny. Wszystko co wskażesz na wniosku musi zostać przez Ciebie uprawdopodobnione bądź udowodnione, poprzez przedstawienie odpowiednich dokumentów. Przed złożeniem wniosku uzyskaj wszelkie umowy kredytowe, dokumenty od komorników, dokumenty potwierdzające okoliczności, które przyczyniły się do powstania zadłużenia, dokumenty dochodowe z Urzędu Skarbowego, etc. Jeśli nie masz tych dokumentów to musisz wyjaśnić co jest tego przyczyną.
- Każdą rubrykę niezacieniowaną należy wypełnić albo przekreślić. Jeśli tego nie zrobisz to sąd wezwie Cię do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Spowoduje to opóźnienie w rozpoznaniu Twojego wniosku nawet o kilka miesięcy. To samo dotyczy okoliczności uzasadniających wniosek i ich uprawdopodobnienie – czyli przede wszystkim wykazanie stanu niewypłacalności.
- Do wniosku należy dołączyć jego odpis i odpisy załączników. Do sądu musisz wysłać dwa identyczne wnioski wraz ze wszystkimi załącznikami.
- W przypadku, gdy informacje nie mieszczą się w odpowiednich rubrykach, należy je umieścić na kolejnych ponumerowanych kartach formatu A4 ze wskazaniem uzupełnianej rubryki. Pod treścią dodaną do formularza należy złożyć podpis.
Przykładowo w rubryce „spis wierzycieli” jest tylko pięć wierszy. Nie można dodawać kolejnych wierszy w tym miejscu, jeśli masz dziesięciu wierzycieli. Trzeba wtedy stworzyć tabelę z wierzycielami na odrębnej stronie. Tabela ta oczywiście musi zaczynać się z numeracją wierszy od wierzyciela numer 6. Stworzona dodatkowa strona musi być odpowiednio ponumerowana – musi mieć kolejny numer na dole strony.
- Dodatkowe pouczenia są umieszczone na ostatniej stronie wniosku.
Prawo tego nie wymaga, ale dobrą praktyką jest wskazanie wszystkich trwających postępowań egzekucyjnych. Ułatwi to ich zawieszenie i następnie umorzenie.
Jak napisać wniosek o upadłość konsumencką – instrukcja wypełniania.
1. Sąd, do którego składany jest wniosek.
W Polsce jest 30 sądów rejonowych z wydziałami gospodarczymi zajmujących się sprawami upadłościowo – restrukturyzacyjnymi. Wniosek musisz złożyć do sądu właściwego ze względu na Twój adres zamieszkania. Adres zameldowania nie ma tu znaczenia. Adresy sądów upadłościowych znajdziesz na naszym blogu w zaznaczonym wyżej linku.
2. Dłużnik
Wpisujesz swoje dane oraz numer NIP. Jeśli nie masz go nadanego to pole z NIP, musi zostać przekreślone – tak jak poniżej.
Przedstawiciel ustawowy dłużnika
Jeśli składasz wniosek w swoim imieniu to zaznaczasz „NIE” i pozostałe pola przekreślasz.
Pełnomocnik dłużnika
Składając wniosek samemu należy zaznaczyć „NIE” i przekreślić wszystkie pozostałe pola
3. Jak napisać wniosek o upadłość konsumencką – żądanie wniosku
W tej części wniosku zaznaczasz, że wnioskujesz o ogłoszenie swojej upadłości. Oświadczasz zarazem, czy wyrażasz zgodę na zawarcie układu w upadłości. Rozwiązanie dotyczące układu dedykowane jest głównie dla dłużników posiadających majątek, który chcą go ochronić i zarazem mają odpowiednio wysokie dochody. Trzeba bowiem przekonać wierzycieli, że poprzez zawarcie układu zostaną zaspokojeni w większym stopniu niż poprzez likwidację Twojego majątku. W sytuacji, gdy nie wnioskujesz o zawarcie układu ta część wniosku musi wyglądać w poniższy sposób:
4. Aktualny i zupełny wykaz majątku z szacunkową wyceną.
4.1 Składniki majątku
Na wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wskazuje się i opisuje posiadane składniki majątku. Mowa tu o takich składnikach majątku jak nieruchomości, ruchomości, akcje i udziały w spółkach oraz wszelkie Twoje należności. Nie zalecamy zarazem pomijać takich rzeczy jak telefon czy komputer. Lepiej wpisać więcej niż mniej. Syndyk zaś sam zdecyduje co będzie podlegać umieszczeniu w spisie inwentarza.
Dokonując opisu składnika majątku musisz zrobić to dokładnie. Przykładowe opisy znajdziesz w poniższej przykładowej tabeli.
Pola i wiersze nie wypełnione muszą być przekreślone.
Konieczne jest wskazanie zabezpieczeń ustanowionych na majątku. Mowa tu o zabezpieczeniach rzeczowych do których w przypadku konsumentów należą najczęściej hipoteki, zastawy bądź przewłaszczenie na zabezpieczenie. Nie podaje się tu zabezpieczeń osobistych, takich jak poręczenia czy weksle.
W przypadku gdy w księdze wieczystej wpisana jest hipoteka trzeba wpisać dokładną datę jej ustanowienia (w tym celu sprawdź online IV dział KW w poniższym linku:
Wskazujesz zarazem rodzaj posiadanej przez Ciebie nieruchomości – czy jest to mieszkanie, nieruchomość gruntowa zabudowana czy nie zabudowana. Warto podać numer KW nieruchomości.
Wskazujesz też posiadane środki w gotówce. Praktyka pokazuje, że dłużnicy zazwyczaj nie dysponują gotówką. Taki wariant też przyjmiemy w niżej wskazanych przykładach.
Wycena składników majątku może być dokonana przez dłużnika i nie musi być poparta żadnymi dokumentami. Powinna to być szacunkowa wartość rynkowa.
4.2 Należności (wierzytelności) dłużnika względem banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych
W dalszej części wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wskazujesz czy posiadasz środki zgromadzone w bankach i SKOKach. Jeśli nie masz takich środków to przekreślasz wszystkie pola. Jak masz środki na rachunkach to wpisujesz informacje wskazane w poszczególnych kolumnach.
4.3 Należności (wierzytelności) dłużnika względem innych podmiotów
W tej części wskazujesz swoje wierzytelności. Jeśli masz jakiegoś dłużnika to wpisujesz w tym miejscu informację o swojej wierzytelności. Jako termin zapłaty podajesz termin zwrotu środków / termin zapłaty faktury, etc.
5. Jak napisać wniosek o upadłość konsumencką – spis wierzycieli
To jest część wniosku, gdzie występują częste błędy. Zalecamy zatem bardzo starannie wypełnić tę część wniosku.
Nazwa wierzyciela – nazwa musi być pełna, bez skrótów. Koniecznie podaj formę organizacyjną, czyli spółka akcyjna, spółka z o.o., etc.
Adres – pełny adres wierzyciela. Jak znasz adres do korespondencji to również go wpisz, ale pod adresem głównym, czyli rejestrowym.
Wysokość wierzytelności – podajesz wysokość Twojego zobowiązania. W celu ustalenia wysokości zadzwoń najlepiej do wierzyciela i uzyskaj informację u źródła. Jeśli umowa kredytowa nie została wypowiedziana to możesz wpisać kwotę do spłaty z harmonogramu spłat.
Termin zapłaty – niedopuszczalne jest wskazanie terminu zapłaty w poniższy sposób:
„marzec 2010”.
Data musi być dokładna – co do dnia. Konieczne jest ustalenie daty wymagalności. Jest to data, w której powinieneś zapłacić swoje zobowiązanie. Dla kredytu wypowiedzianego będzie to zazwyczaj termin upływu 30 dni od odebrania wypowiedzenia umowy kredytowej. Jeśli kredyt nie został jeszcze wypowiedziany to wskazujesz datę terminu zapłaty pierwszej nieuregulowanej raty bądź termin pierwszej przypadającej do zapłaty raty. Każda wierzytelność wskazana w tej tabelce powinna mieć potwierdzenie w dokumentach. W tym celu najlepiej jest załączyć przykładowo dla umowy kredytowej:
- umowę kredytową,
- cesję wierzytelności, jeśli bank sprzedał swoją wierzytelność,
- dokument od komornika potwierdzający, prowadzenie przezeń egzekucji bądź postanowienie o zakończeniu egzekucji.
- aktualny dokument potwierdzający wysokość wierzytelności.
Jeśli nie posiadasz żadnych dokumentów to musisz to uzasadnić. Zalecamy jednak je uzyskać. Wystarczy napisać do firmy windykacyjnej lub złożyć wniosek w banku o wydanie kopii umowy kredytowej. Można również napisać do komornika o wydanie stosownych postanowień.
6. Spis wierzytelności spornych
Wierzytelności sporne to takie, których dłużnik nie uznaje. Co do istnienia takiej wierzytelności musi istnieć spór. Sama zaś wierzytelność jest skonkretyzowana. Przykładowo może to być wierzytelność wynikająca z umowy kredytu indeksowanego w walucie CHF, na podstawie której postępowanie o zapłatę jest w trakcie. Konieczne jest wskazanie zakresu, w jakim kwestionuje się istnienie wierzytelności. Wskazanie wierzytelności w spisie wierzytelności spornych nie stanowi jej uznania.
7. Informacje o osiągniętych przychodach w okresie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku
W tej części wniosku wpisujesz sumę osiągniętego dochodu za ostatnie sześć miesięcy. Dla każdego źródła dochodu trzeba go odrębnie podsumować i wpisać.
Nie trzeba wpisywać alimentów otrzymywanych na dzieci bądź świadczenia 500+, bowiem nie są to dochody dłużnika. Można jedynie je wskazać w uzasadnieniu wniosku.
W przypadku wahań wysokości dochodu warto wskazać na tę okoliczność w kolumnie z uwagami. Przykładowo można podać dochód minimalny oraz maksymalny.
8. Informacje o kosztach poniesionych na utrzymanie dłużnika i osób pozostających na jego utrzymaniu w ostatnich sześciu miesiącach przed dniem złożenia wniosku
To jest bardzo istotna część wniosku. Zalecamy skrupulatne jej wypełnienie. Trzeba dokładnie wyliczyć wszystkie swoje wydatki i je rozpisać w poniższej tabeli. Każdy rodzaj wydatku musi być odrębnie wskazany i podsumowany. Jeśli wydatków jest więcej niż pięć to trzeba stworzyć oddzielną stronę z odpowiednią jej numeracją – tak aby wniosek oraz wszystkie dodatkowe strony z rubrykami były kolejno ponumerowane.
Zalecamy również posiadanie dowodów na wskazane w tabelce wydatki. Nie jest to konieczne, ale do wniosku można załączyć wydatki potwierdzające podstawowe koszty takie jak:
- wysokość czynszu,
- umowa najmu mieszkania potwierdzająca płatność za najem mieszkania,
- opłaty za media typu energia, woda, kanalizacja, śmieci,
- telefon oraz internet,
- czesne za przedszkole lub żłobek.
Jeśli prowadzisz z kimś wspólne gospodarstwo domowe – przykładowo masz dwójkę dzieci, które wychowujesz z małżonką, to podajesz łączne koszty Waszego gospodarstwa domowego. Warto wskazać zarazem (jeśli występują) koszty, których wysokość stanowi istotne odchylenie od średnich kosztów i wyjaśnić z czego wynika to odchylenie.
Informacje dotyczące ponoszonych kosztów mogą być również przydatne po ogłoszeniu upadłości. Syndyk będzie odpowiedzialny za uzyskanie od upadłego informacji dotyczących jego sytuacji. Wtedy przekazanie syndykowi wiarygodnej informacji dotyczącej ponoszonych kosztów może być pomocne dla upadłego. Warto w tym celu zgromadzić stosowną dokumentację i odpowiednio ją posegregować.
9. Informacje o czynnościach prawnych dokonanych przez dłużnika w ostatnich dwunastu miesiącach przed dniem złożenia wniosku, których przedmiotem były nieruchomości, akcje lub udziały w spółkach.
W tym miejscu musisz wskazać wszelkie czynności (przykładowo sprzedaż, darowizna nabycie, obciążenie) dotyczące wyżej wskazanych składników majątku – jeśli dokonałeś ich na 12 miesięcy przed wniesieniem wniosku o upadłość.
Jak takich czynności nie było to przekreślasz wszystkie pola.
10. Informacje o czynnościach prawnych dokonanych przez dłużnika w ostatnich dwunastu miesiącach przed dniem złożenia wniosku, których przedmiotem były ruchomości, wierzytelności lub inne prawa, których wartość przekracza 10 000 zł
W tym miejscu musisz wskazać wszelkie czynności prawne których dokonałeś w ciągu 12 miesięcy przed wniesieniem wniosku o upadłość. Jeśli w ciągu tych 12 miesięcy dokonałeś kilku takich samych czynności prawnych których wartość (pojedynczej czynności) była poniżej 10 000 PLN to koniecznie sumujesz wartość wszystkich tych czynności i podajesz ich łączną wartość. Przykładowo malujesz obrazy i w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o upadłość darowałeś swojej córce obrazy o wartości:
- 3 000 PLN,
- 4 000 PLN,
- 5 000 PLN.
Wtedy musisz wpisać, że dokonałeś darowizny na rzecz swojej córki. Wartość tej darowizny wynosi 12 000 PLN. W uwagach zaś podajesz adres swojej córki.
Jeśli nie dokonałeś czynności prawnych to przekreślasz wszystkie pola w tej części wniosku.
11. Uzasadnienie wniosku
Jak napisać uzasadnienie wniosku o upadłość konsumencką? Dobre uzasadnienie wniosku wymaga dokładnej analizy sytuacji dłużnika. Jest to bowiem najważniejsza część wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Sposób jej sporządzenia będzie mieć duże znaczenie na Twoje oddłużenie. W uzasadnieniu wniosku musisz wykazać, że jesteś niewypłacalny oraz że nie jesteś przedsiębiorcą. W tym celu najlepiej wskazać termin, od którego nie regulujesz swoich zobowiązań i poprzeć to stosownymi dokumentami. Zalecamy również wyjaśnić na jaki cel zostały przeznaczone środki z poszczególnych kredytów oraz czy miałeś wystarczające środki na obsługę tych zobowiązań. Warto przedstawić historię powstawania zadłużenia oraz jego obsługi. Wskazujesz również przyczyny powstania stanu niewypłacalności. W sytuacji gdy niewypłacalność powstała na skutek czynników zewnętrznych to najlepiej udowodnij to dokumentami. Jeśli zbyłeś (np. darowizna, sprzedaż) jakieś składniki majątku to wyjaśnij na co przeznaczyłeś środki z tej transakcji lub z jakiego powodu dokonałeś darowizny.
Jeśli Twój stan zdrowia uniemożliwia Ci generowanie dochodów, które byś osiągał będąc zdrowym to koniecznie wykaż to odpowiednimi dokumentami. W celu uniknięcia negatywnych konsekwencji nieprawidłowego sporządzenia uzasadnienia wniosku zalecamy, skontaktować się w tej kwestii z naszą kancelarią.
12. Dowody potwierdzające okoliczności wskazane w uzasadnieniu wniosku
W tym miejscu musisz wskazać wszystkie dowody, które zostały powołane w uzasadnieniu wniosku. Będą to dokumenty potwierdzające:
- istnienie Twoich zobowiązań (umowy kredytowe, orzeczenia sądów, cesje wierzytelności, postanowienia komorników),
- przyczyny powstania niewypłacalności,
- stan Twojego zdrowia,
- Twój obecny dochód,
- dochód osiągany w czasie, gdy powstawały zobowiązania,
- koszty ponoszone na utrzymanie.
13. Załączniki – jak napisać wniosek o upadłość konsumencką?
W tej części wniosku wskazujesz wszystkie dokumenty załączane do wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Jako pierwsze załączniki wskazujesz:
- opłatę sądową za wniesienie wniosku
- odpis wniosku wraz z załącznikami (do sądu musisz wysłać dwa identyczne egzemplarze wniosku),
- uzupełnienia poszczególnych rubryk.
W dalszej kolejności wskazujesz dowody powołane w uzasadnieniu wniosku.
Jak napisać wniosek o upadłość konsumencką? Podsumowanie
Sporządzenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wedle powyższej instrukcji z pewnością będzie bardzo pomocne, ale może nie rozwiać wszystkich wątpliwości związanych z przygotowaniem wniosku. Zagadnienie upadłości jest zbyt zawiłe, aby ująć je w ramy nawet tak długiego artykułu jak niniejszy. Jeśli chcą Państwo ogłosić upadłość to zapraszamy do kontaktu. Zajmiemy się przeprowadzeniem całego procesu oddłużania. Jeśli mają Państwo przygotowany wniosek to zweryfikujemy go pod kątem prawidłowości formalnej i merytorycznej.
O autorze